torsdag 10 december 2009

Solen skiner även idag, på samma sätt som tidigare dagar sedan vi kom ner till Sicilien. Vi ser det som en kompensation för förra årets väderlek.
Här vi står med bilen parkerad så finns det en liten trädgård 50 meter ifrån oss. Den ägs av en äldre man som är i åttioårs ålder. Vi kan inte prata mycke med varandra men vi förstår varandra hyfsat. Ibland dyker han upp med diverse grönsaker till oss som gåva. Persilja, en lång fläta med vitlök och en grönvit vacker växt som jag inte hade en aning om vad det var, den var dessutom taggig som den värsta tistel. Det kommer en bild på den efter skrivandet. Vi var mycket fundersamma över denna växt och våra bekanta i bilen bakom tar den med till en Siciliansk man, för att ta reda på hur man tillreder denna taggiga växt?
Under tiden hon är iväg med "grönsaken" så ropar den lille mannen på mig och jag traskar över. Han fortsätter att plocka upp dessa taggiga saker och fullkomligt fyller min famn med dessa stickiga växter. Aqua, säger han, jag skall alltså skölja av växterna. Jag går tillbaka till husbilen och lägger allt utanför, ett berg av taggar!
Jag ser när väninnan kommer tillbaka, lättat av att ha blivit av med nåldynan. Hennes min, när hon får se det nya berget av stickande plantor var obetalbar!
Enligt hennes sicilianske vän är det en växt som tillreds som spenat och han skulle dessutom ha gäster på kvällen så vi tyckte han kunde få alla plantorna. Ingen av oss kände för att ta itu med dessa "tistlar".

2 kommentarer:

Mikael Grönlund sa...

Inga tistlar för er del till middag med andra ord...

Göte sa...

Det skulle vara intressant att veta hur Luciadagen firas på Sicilien.

Flaggräknare

free counters

Language

Min blogglista

Antal besökare

Bloggintresserade